5 dagen fysieke zorg

De eerste vijf dagen kregen Eline, Ivar en Emmy kraamzorg van Karin. ‘Dat was heel fijn’, aldus Eline. ‘Het was ons eerste kindje en we wisten nog niks. We hadden hooguit wat filmpjes van tevoren bekeken in de app. Karin leerde ons alles over de verzorging en de voeding.’ Ivar: ‘Dat waren behoorlijk intense dagen. Super fijn en nuttig, maar Karin wilde ons zoveel mogelijk leren en dat was best vermoeiend. Alles is nieuw. Maar aan het eind van die vijf dagen hadden we wel echt het gevoel dat we uitgeleerd waren en qua verzorging alles wel wisten.’

Een e-consult op dag 6

Op dag 6 stond een e-consult gepland. Eline: ‘Ik was wel een beetje bang dat het kil of onpersoonlijk zou zijn, zo vanaf een schermpje. Maar het tegendeel was waar. De dame met wie wij het gesprek hadden, was heel warm en emotioneel betrokken. Ik had echt het gevoel dat ze met ons mee dacht en ons aanvoelde.’ Ivar: ‘Eline had wat problemen met de borstvoeding en zij kwam met handige en bruikbare tips. Ik vond het ook wel prettig dat het een oudere dame was – dat klinkt misschien stom, maar ze gaf me meteen de indruk dat ze wist waar ze het over had en veel ervaring had.’

Vertrouwd gevoel

De volgende dag hadden de twee nog een e-consult. Ivar: ‘Wij bereidden ons ook goed voor op het e-consult en hadden alle vragen opgeschreven, zodat we ze niet zouden vergeten. Vooral over het opbouwen van een ritme wilden we wat informatie.’ Eline: ‘Die vragen komen trouwens vooral op op het moment dat de kraamverzorgende weg is. Denk je dat je alles weet, blijkt dat je zodra de kraamverzorgende de deur uit is, je al een vraag hebt. Zo fijn dat je die dan nog even kunt stellen aan een professional.’ Ivar: ‘Het tweede e-consult vond bij ons plaats bij dezelfde e-consulent als de dag ervoor. Dat gaf meteen een vertrouwd gevoel. Ik vond dag 6 ook een heel fijn moment voor een e-consult en ik vond het ook niet per se storend dat we geen kraamverzorgende meer in huis hadden. Tuurlijk was het jammer dat Karin weg was, maar het was na 5 intensieve dagen ook wel fijn om met z’n drietjes te zijn, met de e-consulent als vangnet.’

Eline en Ivar met de kleine

Opstartzorg via e-consult

Hoewel Ivar en Eline super enthousiast zijn over het e-consulent op dag 6 en 7, zijn ze minder enthousiast over het e-consult dat ze kregen als opstartzorg. Eline vertelt waarom: ‘We kwamen net thuis en ik voelde me nog helemaal niet ok. We waren bovendien nog vol spanning en een beetje teleurgesteld dat er niemand naar ons toe zou komen voor drie uurtjes. Ik had volkomen gemist dat ik voor dat e-consult op een link in een mail had moeten klikken. En daarom werd ik gebeld in plaats van dat we gingen beeldbellen. De kraamverzorgende die ik aan de telefoon had, vroeg of ik vragen had. Die had ik, wel 1000! Maar ik wist op dat moment niets concreets te vragen. Op zo’n moment vind ik fysieke zorg toch wel echt een must. Sommige dingen kun je niet vervangen door digitale zorg. Maar de e-consulten aan het eind zijn echt heel prettig. Je moet je alleen wel even inlezen en snappen dat je op een link moet klikken, haha.’